„Tenhle příběh o začátcích filmu připomíná spíš pohádku. S psaním o minulosti je totiž potíž: když si vyprávíme o událostech, které jsou složité a odehrály se před dlouhou dobou, musíme vždycky trochu zjednodušovat. Ale zároveň je důležité, abychom byli i při takovém zjednodušení pokud možno přesní a neopomenuli něco důležitého jen proto, že se to těžko vysvětluje.“

Po přečtení knihy se nabízí otázka, jestli na smysl výroku v předmluvě během psaní knihy tvůrci tak trochu nepozapomněli. Hlavním kamenem úrazu je zde totiž právě viditelné zjednodušení faktografických informací, které po přečtení budí dojem, že se v kapitole objevily jen tak mimochodem. Kniha má bohužel slabších článků vícero, např. nevhodně formulované nadpisy kapitol, které spíš připomínají nadpisy nanečisto, než názvy, se kterými byste se chtěli setkat uprostřed čtení finální podoby tištěné knihy.

. „Budeme si vyprávět příběhy,“ slibuje anotace malým i velkým čtenářům. Výklad jednotlivých etap evoluce filmu nás však bere až příliš velkou zkratkou – důsledkem toho každá kapitola končí dřív, než se do ní čtenář – malý i velký – stihne pořádně začíst.

Dá se vcelku snadno a rychle dovtípit, kam zvoleným stylem psaní autoři mířili – dali si za cíl přiblížit se dětskému čtenáři a naladit se na stejnou vlnu.

Na to, aby kniha čtenáře seznámila se vznikem filmu a rozšířila dotyčnému znalosti v oboru kinematografie, tak, jak v současné době je koncipovaná, bohužel nestačí. Rozhodnutí zařadit titul do sekce naučné literatury je tím pádem matoucí – knize chybí vhodná edukativní forma, která by malým čtenářům byla blízká a zároveň byla dostatečně srozumitelná pro cílovou skupinu.

Čím by si kniha mohla čtenáře získat?

1.) Rozšířením sekce Experimenty
– filmové DIY pro malé nadšence, kteří by dozajista ocenili větší množství zajímavých pokusů.

2.) Knihu upravit a dát jí podobu komiksu
Doprovodné ilustrace mají daleko lepší dosah a převyšují sepsané texty, čtenářům by pomohla lépe porozumět vzniku filmu.

3.) Přehodnotit zvolený styl psaní, který není ve své současné podobě blízký ani malému, ani velkému čtenáři.

4.) Překvapit zajímavými informacemi
Knihu by nebylo od věci obohatit o informace, ke kterým se běžně čtenář bez trpělivého vyhledávání nedostane – platí to dvojnásobně v dnešní době, kdy jsou i malí čtenáři zdatní internetoví uživatelé.

5.) Vyvarovat se nadpisů typu Tři-dva-jedna-teď! Tak nevznikl film
Při pročítání knihy má čtenář tendenci upravovat přečtené texty k obrazu svému, do jejich čitelnější podoby.

*Psáno pro ČBDB.cz

https://www.cbdb.cz/recenze-740-tak-nevznikl-film?x=1514478042

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *